Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa

Gluten jest mieszaniną białek roślinnych (glutenina i gliadyna) występującą głównie w zbożach. Odpowiada on między innymi za strukturę wypieków, ciast czy chleba. Dzięki niemu ciasto potrafi min. nabrać pulchności i elastyczności, czyli najprościej mówiąc “rośnie”.

Dieta bezglutenowa w skrócie ma za zadanie wyeliminować z jadłospisu gluten znajdujący się głównie w zbożach. Przeznaczona jest głównie dla osób, które posiadają alergię pokarmową, nietolerancję glutenu (celiakia) lub nieceliakalną nadwrażliwość na gluten.

Alergia pokarmowa na gluten może być wrodzona (np. przekazana od ciężarnej matki) ale także objawiać się po kilku latach. Najprostszym sposobem na sprawdzenie nt. alergii jest wykonanie testów i badań, albo po prostu dokładne słuchanie i analizowanie swojego ciała (jak reaguje np. kilka godzin/dni po spożyciu żywności zawierającej gluten).

Nietolerancja na gluten może objawić się także w wieku dorosłym, a występuje jedynie u osób ze skłonnością genetyczną do celiakii. Najczęstsze powody ujawnienia się choroby to ciąża, przebyte zabiegi, a nawet daleka podróż.

Na początku trzeba wiedzieć jakie zboża zawierają gluten, a które nie, więc podzielmy je na dwie grupy:

Zboża zawierające gluten:

Pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz.

Zboża bezglutenowe:

Gryka, proso, ryż, komosa ryżowa, amarantus.

Głównymi objawami alergii lub nadwrażliwości na gluten są:

  • bóle brzucha,
  • bóle kości,
  • złe samopoczucie,
  • zmęczenie,
  • uczucie bulgotania i przelewania w jelitach,
  • wzdęcia, zaparcia, biegunki,
  • wysypki skórne,
  • przeróżne zapalenia i zaostrzenia objawów chorobowych.

Osoby, które ze względów zdrowotnych muszą przejść na dietę bezglutenową, muszą także zawsze czytać etykiety i opakowania produktów, gdyż w wielu z nich kryje się gluten – kiedy np. do przygotowania wyrobów mięsnych (pasztetów, parówek czy wędlin) dodawany jest gluten. Gluten można znaleźć także w wyrobach alkoholowych, szczególnie w piwie, który w składzie zawiera słód jęczmienny. Należy także uważać na wszelkiej jakości gotowe przyprawy, panierki, sos sojowy czy kawę zbożową. Co istotne, osoby chcące jeść poza domem, powinny uważać na restauracje bez oznaczenia “Menu bez glutenu” nadawanego przez Stowarzyszenie Osób Chorych na Celiakię i na Diecie Bezglutenowej. Nawet jeśli wybrana potrawa nie zawiera produktów glutenowych, to może ona być przygotowywana na tych samych deskach lub naczyniach, co ta zawierająca gluten, w rezultacie czego potrawa będzie nim zanieczyszczona i tym samym nie będzie mogła zostać spożyta przez osobę chorą.

Teraz ta przyjemniejsza strona, czyli to co możemy jeść 🙂

Glutenu nie zawierają takie zboża (i pseudozboża) jak gryka, proso, ryż, komosa ryżowa, amarantus oraz wszystkie inne, które mają przekreślony znak kłosa na opakowaniu (np. gluten zostaje usunięty mechanicznie w produkcji), np. bezglutenowa kasza owsiana. Bez problemu można jeść wszelakie mięsa (ale nie gotowe wędliny z przyprawami), ryby, jaja, mleko, świeże owoce i warzywa.

Tipy do zastępowania glutenu w życiu codziennym:

  • siemię lniane jako “sklejacz” do ciast, wypieków, chleba, placków czy omletów;
  • zamiast gotowych mieszanek przypraw, kupujemy ulubione zioła (np. bazylię, tymianek, oregano, majeranek, czosnek granulowany) i robimy gotowy mix przypraw do mięs czy dań (a przy tym wychodzi dużo bardziej ekonomicznie i zdrowo);
  • podczas przygotowywania wypieków, zamiast mąki pszennej dodajemy mieszankę mąki kukurydzianej z ziemniaczaną. Można też korzystać z gotowych mieszanek mąk, jednak ich skład nie jest zbyt zachęcający ze względu na sporą ilość dodatków o działaniu zapobiegającym zbrylaniu, spulchniającym i i wielu innym.

Podsumowanie:

Dieta bezglutenowa nie jest wyrokiem i bez problemu można przyzwyczaić się do produktów bezglutenowych lub używać ich zamienników. Jest masa różnych smacznych potraw i wcale nie mamy ograniczonego pola w kuchni. Wręcz przeciwnie – dieta ta pozwoli nam odkryć wiele nowych smaków i powiększyć listę przygotowywanych na co dzień posiłków.

Należy jedynie dokładnie słuchać i analizować swoje ciało pod kątem tego, czy jeszcze jakieś produkty nie działają na nas negatywnie. W przypadku osób chorych na celiakię, w szczególności typu 3b lub 3c w skali Marsha – oznaczają one odpowiednio znikomy lub znaczący zanik kosmków jelitowych – warto przynajmniej na początku diety bezglutenowej ograniczyć lub całkowicie wyeliminować na kilka miesięcy produkty z laktozą oraz produkty ciężkostrawne.

Zagłosuj na wpis.

Leave a Comment

CommentLuv badge

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.