Błonnik pokarmowy

Błonnik a zasady racjonalnego odżywiania

BŁONNIK – FRAKCJA ROZPUSZCZALNA A NIEROZPUSZCZALNA?

Frakcje nierozpuszczalne zwiększają objętość stolca i wiążą wodę w organizmie, co ma pozytywny wpływ na perystaltykę jelit i regularność wypróżnień. Frakcje rozpuszczalne redukcją poziom cholesterolu we krwi ogółem oraz frakcji LDL. Błonnik obniża poposiłkową glikemię, a co za tym idzie zmniejsza wyrzut insuliny. Może przeciwdziałać takim chorobom jak miażdżyca, zaparcia, otyłość oraz cukrzyca.

ZAPOTRZEBOWANIE

Ogólne zapotrzebowanie na błonnik jest różne, w zależności od płci oraz grupy wiekowej. Według Norm Instytutu Żywności i Żywienia dzieci w wieku 1-3, powinny dostarczać do organizmu od 10 do 16 gramów dziennie. Chłopcy i dziewczęta w przedziale wiekowym 10-18 powinni dostarczać od 19 do 21 gramów błonnika na dzień, natomiast kobiety i mężczyźni w przedziale wiekowym 19-65 powinni dostarczać 25 gramów, a w wieku powyżej 66 roku życia ilość błonnika powinna ulec zmniejszeniu do 20 gramów na dzień.

Mimo istotnej roli błonnika w diecie, nie należy również przesadzać z jego ilością dostarczaną z pożywieniem. Ze względu na utrudnienie wchłaniania składników z pożywienia może wpływać na zmniejszenie absorpcji składników mineralnych, przy spożyciu go w nadmiarze. Produkty zbożowe, które są bogate w błonnik dostarczają organizmowi również kwas fitynowy, który zmniejsza wchłanianie wapnia, magnezu, żelaza i cynku. Należy również pamiętać, iż błonnik zmniejsza przyswajalność leków.

Przy diecie bogatoresztkowej (inaczej wysokobłonnikowej) należy również pamiętać o wypijaniu odpowiednio dużej ilości wody. Błonnik wiąże wodę w organizmie, jeśli wiec nie dostarczymy jej w odpowiedniej ilości, możemy sobie zafundować efekt odwrotny, czyli zaparcia.

JEŚLI CHCEMY NASZĄ DIETĘ WZBOGACIĆ W JAKŻE CENNY BŁONNIK, WARTO SIĘGNĄĆ PO:

  • Produkty zbożowe – pieczywo żytnie, razowe, z dodatkiem ziaren, płatki, pełnoziarniste makarony, kasze, ryż brązowy,
  • Suszone owoce i orzechy,
  • Warzywa – najlepiej jadane na surowo lub gotowane al dente,
  • Owoce – jeśli to możliwe zajadane ze skórką.

PODSUMOWANIE

Jeśli zmagasz się z problemami jelitowymi warto skonsultować swój sposób odżywiania ze specjalistą, omówić dotychczasowy jadłospis i być może zwrócić uwagę na podaż błonnika w diecie. Wiadomym jest, iż jadłospis powinien się opierać na prawidłowych i racjonalnych zasadach żywienia z uwzględnieniem odpowiedniej podaży energii, podziałem makroskładników i dostarczanych składników mineralnych i witamin. Wybierając zatem specjalistę warto skorzystać z wyszukiwarki dietetyków jaką daje nam Kcalmar.com. Poprzez wybranie specjalizacji, która nas interesuje, w tym przypadku – problemy jelitowe, choroby dietozależne, czy odchudzanie mamy podgląd do profilu publicznego danego dietetyka, gdzie możemy sprawdzić opinie innych pacjentów i umówić się bezpośrednio na wizytę.

Tekst został napisany przez dietetyka aplikacji Kcalmar.pro

Zagłosuj na wpis.

Leave a Comment

CommentLuv badge

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.