Błonnik a zasady racjonalnego odżywiania

BŁONNIK – FRAKCJA ROZPUSZCZALNA A NIEROZPUSZCZALNA?

Frakcje nierozpuszczalne zwiększają objętość stolca i wiążą wodę w organizmie, co ma pozytywny wpływ na perystaltykę jelit i regularność wypróżnień. Frakcje rozpuszczalne redukcją poziom cholesterolu we krwi ogółem oraz frakcji LDL. Błonnik obniża poposiłkową glikemię, a co za tym idzie zmniejsza wyrzut insuliny. Może przeciwdziałać takim chorobom jak miażdżyca, zaparcia, otyłość oraz cukrzyca.

ZAPOTRZEBOWANIE

Ogólne zapotrzebowanie na błonnik jest różne, w zależności od płci oraz grupy wiekowej. Według Norm Instytutu Żywności i Żywienia dzieci w wieku 1-3, powinny dostarczać do organizmu od 10 do 16 gramów dziennie. Chłopcy i dziewczęta w przedziale wiekowym 10-18 powinni dostarczać od 19 do 21 gramów błonnika na dzień, natomiast kobiety i mężczyźni w przedziale wiekowym 19-65 powinni dostarczać 25 gramów, a w wieku powyżej 66 roku życia ilość błonnika powinna ulec zmniejszeniu do 20 gramów na dzień.

Mimo istotnej roli błonnika w diecie, nie należy również przesadzać z jego ilością dostarczaną z pożywieniem. Ze względu na utrudnienie wchłaniania składników z pożywienia może wpływać na zmniejszenie absorpcji składników mineralnych, przy spożyciu go w nadmiarze. Produkty zbożowe, które są bogate w błonnik dostarczają organizmowi również kwas fitynowy, który zmniejsza wchłanianie wapnia, magnezu, żelaza i cynku. Należy również pamiętać, iż błonnik zmniejsza przyswajalność leków.

Przy diecie bogatoresztkowej (inaczej wysokobłonnikowej) należy również pamiętać o wypijaniu odpowiednio dużej ilości wody. Błonnik wiąże wodę w organizmie, jeśli wiec nie dostarczymy jej w odpowiedniej ilości, możemy sobie zafundować efekt odwrotny, czyli zaparcia.

JEŚLI CHCEMY NASZĄ DIETĘ WZBOGACIĆ W JAKŻE CENNY BŁONNIK, WARTO SIĘGNĄĆ PO:

  • Produkty zbożowe – pieczywo żytnie, razowe, z dodatkiem ziaren, płatki, pełnoziarniste makarony, kasze, ryż brązowy,
  • Suszone owoce i orzechy,
  • Warzywa – najlepiej jadane na surowo lub gotowane al dente,
  • Owoce – jeśli to możliwe zajadane ze skórką.

PODSUMOWANIE

Jeśli zmagasz się z problemami jelitowymi warto skonsultować swój sposób odżywiania ze specjalistą, omówić dotychczasowy jadłospis i być może zwrócić uwagę na podaż błonnika w diecie. Wiadomym jest, iż jadłospis powinien się opierać na prawidłowych i racjonalnych zasadach żywienia z uwzględnieniem odpowiedniej podaży energii, podziałem makroskładników i dostarczanych składników mineralnych i witamin. Wybierając zatem specjalistę warto skorzystać z wyszukiwarki dietetyków jaką daje nam Kcalmar.com. Poprzez wybranie specjalizacji, która nas interesuje, w tym przypadku – problemy jelitowe, choroby dietozależne, czy odchudzanie mamy podgląd do profilu publicznego danego dietetyka, gdzie możemy sprawdzić opinie innych pacjentów i umówić się bezpośrednio na wizytę.

Tekst został napisany przez dietetyka aplikacji Kcalmar.pro

Zagłosuj na wpis.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *